Meneer Otis zet storytelling op de kaart in Nijmegen

Interview in de Lindenbergkrant
Sinds 2020 programmeert Stichting Otis Talent allerlei mooie storytelling-voorstellingen en dat doen ze sinds het najaar van 2023 met name in de Lindenberg. Hoogste tijd om oprichter, bestuurder en programmamaker Roy Potijk en productiemedewerker Beau Kremers eens aan de tand te voelen voor de Lindenbergkrant.

Van een groots zevendaags muziekfestival naar intieme voorstellingen met storytelling. Hoe kwam die omslag?

Roy: “In coronatijd zijn we in de Thiemeloods gestart met het programmeren van storytelling, in een soort XXL huiskamer-setting. Het waren kleine producties met veelal persoonlijke verhalen met wat cabaret en kleinkunst. Weliswaar organiseerden we in die tijd nog alternatieve edities van Otis Park maar ik zag op een gegeven moment veel meerwaarde in die storytelling-activiteiten. Zo konden we het jaar rond programmeren en dat heeft ons doen besluiten om ons helemaal daarop te focussen. Want ook al is zo’n festival maar één keer per jaar, je bent daar wel het hele jaar mee bezig.”  

Jullie leggen de focus met Meneer Otis nu op storytelling. Wat is hier de reden van?

Roy: “Ik ben een cultuurjunkie dus ik ga heel veel naar theater en concerten. Op een gegeven moment zag ik veel ‘wereldverbeterend theater’. Dan zag je op een podium iemand een verhaal vertellen die eigenlijk niks met het onderwerp had, behalve dan dat diegene zich er twee jaar in had verdiept om er een voorstelling over te maken. En dat ging altijd over: ‘We doen iets nu zus en zo en dat is fout. We moeten het zo en zo doen.’ En dan dacht ik: ‘Dat zal allemaal wel maar ik voel het niet.’ Met onze voorstellingen richten wij ons met name op mensen die hun persoonlijke verhaal vermaken tot een theatraal verhaal, personal storytelling dus. Je leert iemand dan echt kennen en wat diegene heeft meegemaakt. Dat maakt het heel tastbaar. Daardoor kun je de connectie maken met iemand of met een onderwerp. Zo’n verhaal kan overal over gaan. Een coming of age verhaal, het verhaal over iemand zijn migratie-achtergrond, het vinden van een thuis of worsteling met seksualiteit. Dingen die spelen in de maatschappij zie je ook automatisch terug in verhalen.”

En richten jullie je dan uitsluitend op die persoonlijke verhalen?

Roy: “Het is niet zo dat we ons blindstaren op persoonlijke verhalen, we willen vooral bijzondere verhalen vertellen die ertoe doen. Dus het gebeurt ook vaak dat mensen een bestaand en/of bekend verhaal of een boek of verhaal uit de geschiedenis nemen en hun eigen verhaal daar doorheen verweven. En soms is het ook gewoon een vertelling van een ander, omdat natuurlijk niet iedereen meer in staat is om zijn eigen verhaal te vertellen. Dat is bijvoorbeeld het geval met het stuk LORCA: een verhaal van en over de vermoorde Spaanse dichter Federico García Lorca dat wordt uitgevoerd door de bekendste jonge dichter van Nederland, Joost Oomen, en de Poezieboys. Een stuk dat we in samenwerking met de Lindenberg brengen op 20 december aanstaande.” Beau: “Dus de verhalen kunnen heel divers zijn, maar vallen allemaal onder storytelling.” Roy: “En overigens hoeven die verhalen niet enkel verbaal verteld te worden; we zoeken in ons programma naar de kracht van het inzetten van verschillende dragers, zoals ook dans of jazz.”  

Sinds eind 2023 vinden de meeste van jullie voorstellingen plaats in de Lindenberg. Waarom hebben jullie voor deze plek gekozen?

Roy: “In de Thiemeloods stopte het op een gegeven moment voor ons. Met de 20 tot 25 voorstellingen per jaar die wij programmeren moet een andere locatie daar natuurlijk maar net plek voor hebben. Gelukkig zette de Lindenberg hun deuren wagenwijd open. De Karolingenzaal is voor wat wij doen eigenlijk perfect, die heeft die kleine intieme sfeer die wij zoeken. Daarnaast dichtten wij het gat van het zogenoemde tussentheater of fringe theater: kleinschalige professionele voorstellingen waar in Nijmegen verder weinig plek voor is. Dus onze voorstellingen kunnen heel mooi naast de voorstellingen van de Lindenberg bestaan.” Beau: “Omdat we nu ook vaak in de Lindenberg werken, ga je ook sneller het gesprek aan met mensen die je hier tegenkomt en daar ontstaan soms hele mooie dingen uit. Zoals de muzikale spoken word-avond Words on War tijdens de herdenking van 80 jaar bombardement in februari van dit jaar. Dus we huren niet alleen een zaal bij de Lindenberg, we trekken ook echt op als partners.”

Bij storytelling-voorstellingen speelt de setting en het publiek vaak een belangrijke rol. Kunnen jullie daar iets over vertellen?

Beau: “Als mensen binnenkomen in de zaal is het zaallicht vaak een beetje aan en worden ze verwelkomt door de speler, zodat het publiek zich comfortabeler voelt om het gesprek aan te gaan. En soms wordt er in een voorstelling bijvoorbeeld thee geschonken of iets te eten rondgedeeld om een beetje dat huiskamergevoel te creëren. Alles om die barrière tussen speler en publiek kleiner te maken en die connectie tot stand te kunnen brengen.” Roy: “Er is meestal een hele open sfeer. En wat mij ook wel opvalt is dat bij veel voorstellingen een nagesprek plaatsvindt aan de bar. Omdat zo'n speler heel veel geeft aan het publiek en dat publiek ook onderdeel is van dat geven, zie je bij de nazit dat mensen best wel open zijn in dat gesprek. Mensen zijn als het ware al een beetje opengetrokken en daar komen de mooiste gesprekken uit voort. Ook dat is storytelling.”

2024

Vanaf september 2024 programmeert Meneer Otis op vrijdagen in de Lindenberg een doorlopend programma van storytelling en klein toneel in de Lindenberg, in het Nederlands en Engels. Daarnaast vindt van 12 tot en met 14 december 2024 de vierde editie van het Storytelling Festival Nijmegen plaats in de Lindenberg, het volledig Engelstalige programma heeft als thema Love.

Bekijk het volledige programma van Meneer Otis!

credits

Tekst: Esther Visser
beeld: Dennis Vloedmans

Lindenbergkrant September 2024

Media

Photo's

No items found.